Julkaisuvapaa 10.4.2012
Julkaisija: Pasila Design

Pasila Design vie uutta suomalaista muotoilua Milanon huonekalumessuille

Pasila Design esittelee ensimmäisen kalustemallistonsa Milanon huonekalumessuilla 17.–22.4.2012. Pasila Designin osasto sijaitsee tulokaspuolella Salone Satellitessa (hallit 22–24, 0sasto 34C).

Kalustemallisto koostuu Juho Pasilan suunnittelemasta lasten motorista kehitystä tukevasta kaluste- ja lelumallistosta sekä kodin kalustesarjasta. Pasila Design sai lasten motorista kehitystä tukevalle kaluste- ja lelumallistolle Alfred Kordelinin säätiön kehitys- ja lanseerausapurahan 2012, minkä turvin mallisto esitellään Milanossa.

Tuotteet

Milanossa esillä on yhdeksän tuotetta, joista puolet on lasten kalusteita ja leluja. Lähtökohtana lasten tuotteiden suunnittelussa on tuottaa markkinoille uusia tuotteita, jotka viehättävät myös aikuisen silmää. Ydinajatus on kuitenkin tuottaa hauskoja, pitkäikäisiä ja monikäyttöisiä leikin välineitä ja kalusteita, tuottamaan iloa lapselle. Mallisto vastaa tarpeeseen tuottaa markkinoille moderneja lasten kalusteita ja leluja skandinaaviseen ja minimalistiseen makuun.

Lehdistökuvat ladattavissa osoitteesta: http://www.pasiladesign.fi/press

Lasten mallisto

Auto: Ensivuode, lelu, säilytin, kävelykärry. Toimii monikäyttöisenä huonekaluna sekä leluna ja vuoteena. Tarkoitettu vauvan ensikuukausina vuoteeksi, jossa renkaiden ansiosta lapsi on mahdollista keinuttaa uneen. Mukautuu lapsen kasvaessa eri käyttötarpeisiin ja on liikkuessa ja leikkiessä pitkään iloa tuottava lelu/kaluste. Osa motorista kehitystä tukevaa kalustetuoteperhettä.
Keinu: Kankaasta, puusta ja köydestä valmistettu keinu, jota voi käyttää sisä- ja ulkotiloissa. Vahvistaa tasapainoa, tuo elämyksiä ja poikkeaa ulkoisesti markkinoilla olevista lasten keinuista. Osa motorista kehitystä tukevaa kalustetuoteperhettä.
Mopo: Potkupyörän uusi versio. Kaksi etupyörää pitävät pyörän pystyssä, yhden takapyörän ansiosta pyörää on helppo potkutella. Tukevan rakenteen ansiosta pyörää voi käyttää jo pienestä pitäen: ensin työntäen, sitten istuen ja lopulta potkutellen, tasapainoa kehittäen. Lapsen kasvaessa Mopo on mahdollista muuttaa kaksipyöräiseksi, jolloin käyttöaika pitenee. Materiaali maalattu vaneri. Osa motorista kehitystä tukevaa kalustetuoteperhettä.
Juna: Perässä vedettävä lelu, materiaalina puu. Tuote syntyi Helsingin designpääkaupunkivuoden innoittamana.
Tuoli: Ergonominen istuin, joka voidaan sijoittaa lapsen leikkien tasolle lattialle. Ylösalaisin käännettynä toimii lapsen liukumäkenä. Materiaali vaneri, tuote tehdään muotopuristeena.

Kodin kalusteet

Hylly: Modulaarinen kirjahylly, jota voi laajentaa rajattomasti niin korkeus- kuin leveyssuunnassa. Ei ulkoisesti näytä modulaariselta. Varastoituu pieneen tilaan. Yksinkertainen, kevyt ja aikaa kestävä muotoilu. Materiaali maalattu mdf.
Lamppu: Jalkalamppu, jossa on viivamainen muoto. Hämmästyttää suurella varjostinosallaan. Mahdollisuus käyttää valopöytänä. Materiaalina maalattu metalli ja led-valo.
Murakka: Silmukassa roikkuva riippuvalaisin, materiaalina lasi.
Pikkupöytä: Viisijalkainen sivupöytä, jossa irrotettavat jalat. Kannen muoto on epäsymmetrinen ja tuotteessa on häivähdys liikkeen tuntua. Pakkautuu pieneen tilaan. Materiaalina maalattu mdf, jalat alumiiniputkea.

Yritys

”Kun kauniita esineitä on vaikea löytää, ne on tehtävä itse.” Näillä sanoilla syntyi Pasila Design, pieni perheyritys, jolla on suuryrityksen tahto. Pasila Designin ydinarvoihin kuuluu kotimaisuus, laatu, yksinkertaisuus sekä tarkoin harkitut materiaalit ja yksityiskohdat. Yritys suunnittelee aikaa kestäviä ja klassisen ajattomia kalusteita, joihin on yhdistetty hauskoja yksityiskohtia. Tällaiset kalusteet tekevät arjesta parempaa ja myös yrittäjäperheen omasta kodista Kodin.

Juho Pasila on koulutukseltaan muotoilija ja valmistunut huonekalusuunnittelun ja kalustemuotoilun koulutusohjelmasta Lahden Muotoiluinstituutista 2007. Pasilan suunnittelu on kokeilevaa ja rajoja rikkovaa ja hän tekee prototyypit lähes poikkeuksetta itse. ”Materiaalikokeilut, asetettujen rajojen rikkominen ja sattuma synnyttävät usein ne parhaat ja toimivimmat tuoteideat” sanoo Juho Pasila suunnittelustaan. Tällä hetkellä kaikki tuotteet ovat prototyyppejä ja tuotteille etsitään valmistajia.

Tanja Pasila (Manager, Partner)
Puh 045 8565 606, sähköposti: tanja at pasiladesign.fi

Juho Pasila (Designer, Partner)
Puh 040 5745 203, sähköposti: juho at pasiladesign.fi

http://www.pasiladesign.fi (lehdistökuvat ja tiedotteet)
http://www.facebook.com/PasilaDesign (uutiset)

Milanon huonekalumessut 17.–22.4.2012
Salone Internazionale del Mobile 2012 ja viidestoista Salone Satellite
Milanon Messukeskus, Fiera Milano, Rho
Internet: http//www.cosmit.it
Messuopas: http://www.cosmit.it/it/milano/i_saloni/salonesatellite/catalogo_salonesatellite

Pasila Design: hallit 22–24, osasto 34C

Helsinki on maailman designpääkaupunki 2012

Copyright © Pasila Design 2012. All rights reserved.